
Trainer gespreksvaardigheden
‘Hoe breng ik die boodschap?’ ‘Hoe hou ik regie?’ ‘Hoe activeer ik die ander?’ ‘Hoe moet ik reageren als…?’ Het is geweldig om met mensen te werken aan dit soort leervragen. In trainingen wil ik graag mét de groep onderzoeken, puzzelen en experimenteren om de antwoorden te vinden. Als trainer ben in mijn element als ik me kan inzetten voor:
-
In trainingen staan doen en ervaren centraal. Waarom noemen we het anders een training? We maken met elkaar stappen door oefening en door veel proberen. Mogen vlammen en mogen uitglijden. Voor iedereen de uitnodiging om zelf te ondervinden wat wel en niet effectief is.
-
Als de context aansluit bij datgene wat deelnemers daadwerkelijk meemaken behaal je met de training het meeste rendement. In oefeningen en opdrachten is de aansluiting bij het werkveld en de belevingswereld van de deelnemers essentieel. Idealiter gaan we uiteindelijk aan de slag met casuïstiek die deelnemers zelf meebrengen. Ik haal er voldoening uit om na de training te horen: ‘dit kan ik morgen al gaan toepassen.’
-
Ik bied deelnemers graag wat houvast bij het oefenen. Modellen uit de theorie* kunnen enorm verhelderend zijn wanneer je iets anders of nieuws wilt proberen. Mits doordacht en op maat aangeboden natuurlijk.
————————————————-
*Ik ben bekend met modellen zoals de Roos van Leary, de ego-toestanden uit de TA, (team)rollen van Belbin, de typologieën van Jung en de ‘kleuren’ van DISC, Ofmans kernkwadrant, en met diverse technieken voor bijvoorbeeld confrontatie, interventie en feedback. En graag duik in nieuwe modellen als de opdracht(gever) daarom vraagt.